Det danske sprogs kommaregler
Konuyu gönderen: Copypanthers
Copypanthers
Copypanthers
Local time: 03:37
Jul 12, 2012

Hej alle sprogelskere og bogorme!

Jeg kan sommetider undre mig over kommareglerne for det danske sprog.

Der findes så vidt jeg ved to regler; den gamle kommaregel og den nye, men hvad er forskellen mellem disse? Der er påstande om, at i du i den nye kommaregel, må sætte kommaerne tilfældigt, alt efter hvor du føler der skal være et. Så skal vi glemme vores kommaregler, som vi lærte med bollerne og krydserne fra folkeskolen? Er der nu tale om, en anden måde at
... See more
Hej alle sprogelskere og bogorme!

Jeg kan sommetider undre mig over kommareglerne for det danske sprog.

Der findes så vidt jeg ved to regler; den gamle kommaregel og den nye, men hvad er forskellen mellem disse? Der er påstande om, at i du i den nye kommaregel, må sætte kommaerne tilfældigt, alt efter hvor du føler der skal være et. Så skal vi glemme vores kommaregler, som vi lærte med bollerne og krydserne fra folkeskolen? Er der nu tale om, en anden måde at holde pause mellem ordene? Hvilket af dem bør man bruge, og er det forkert at gå efter det man lærte i Folkeskolen? Ville glæde mig hvis nogen kunne være behjælpelig, med dette. Ydermere ved jeg desuden heller ikke om kommaerne i denne tekst er korrekt sat

Da vi er et oversættelsesbureau er præcision noget vi sætter stor pris på.

/Cigdem
Collapse

pcovs
pcovs
Danimarka
Local time: 01:37
İngilizce > Danca
Der er valgfrihed Jul 12, 2012

Hej.

Det er valgfrit, hvilket system man bruger, men reglerne for det nye komma er nu ikke helt så løse, som du beskriver.

Reglerne kan findes her: http://dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/kommaregler-1/kommaregler

Personligt bruger jeg det grammatiske komma, da jeg er opflasket med de
... See more
Hej.

Det er valgfrit, hvilket system man bruger, men reglerne for det nye komma er nu ikke helt så løse, som du beskriver.

Reglerne kan findes her: http://dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/kommaregler-1/kommaregler

Personligt bruger jeg det grammatiske komma, da jeg er opflasket med det, og jeg synes, det giver bedst mening.
Collapse

Copypanthers
Copypanthers
Local time: 03:37
KONUYU BAŞLATAN
Dejligt med hurtigt svar Jul 12, 2012

Hej PCovs

Tak for hjælpen, jeg holder nu også mere af den gode gamle kommaregel, som jeg er enig med dig i, at giver bedst mening.
Kan ikke se meningen med at sætte et komma før "og" f.eks.

/Cigdem

[Edited at 2012-07-12 09:33 GMT]

Rasmus Drews
Rasmus Drews  Identity Verified
İngilizce > Danca
+ ...
Grammatisk komma er mest brugt Jul 14, 2012

Der er vist ikke længere noget, der hedder gammelt og nyt komma - siden 2004 er de slået sammen, jf. http://dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/kommaregler-1/kommaregler

Det er dog min erfaring, at de fleste større bureauer udelukkende bruger grammatisk komma. Dermed går de også imod "Sprognævnets anbefaling
... See more
Der er vist ikke længere noget, der hedder gammelt og nyt komma - siden 2004 er de slået sammen, jf. http://dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/kommaregler-1/kommaregler

Det er dog min erfaring, at de fleste større bureauer udelukkende bruger grammatisk komma. Dermed går de også imod "Sprognævnets anbefaling om ikke at sætte startkomma, dvs. komma før ledsætninger", men det giver en ensartethed, der er lettere at forholde sig til - også når man f.eks. skal teste kvaliteten af oversættere.

Jeg kender også enkelte, der gør det valgfrit, men som der står i ovennævnte link: "Uanset om man sætter eller dropper startkommaet, bør man være konsekvent og følge den samme praksis inden for den samme tekst."

Om der skal komma før "og" afhænger af sætningen - hvis "og" adskiller to ledsætninger, skal der naturligvis komma

[Edited at 2012-07-14 15:59 GMT]
Collapse

Rasmus Drews
Rasmus Drews  Identity Verified
İngilizce > Danca
+ ...
Kommaer i medierne Jul 14, 2012

Grammatisk komma er jo i øvrigt også det, samtlige danske aviser og dagblade stadig benytter (online-medierne er en anden sag - her er det åbenbart ikke alle journalister, der er blevet undervist i, at der ikke sættes komma ved infinitiv og andre uhyrligheder...).

Bu foruma özel olarak atanmış bir moderatör yoktur.
Site kurallarının ihlalini rapor etmek ya da yardım almak için lütfen site personeli » ile iletişime geçiniz

Det danske sprogs kommaregler

Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »